Videoverslag Mini Downhill Cup #1 Spaarnwoude

Bikeplanet Racing Team 2019

Men heeft ze waarschijnlijk al eens in de omgeving van Haarlem rond zien rijden maar hierbij de langverwachte introductie van het Bikeplanet Racing Team op deze site. Aanstaande weekend zullen ze met 10 rijders acte de présence geven tijdens De Hel van Groesbeek, een loodzware mountainbike-wedstrijd in het oosten van het land. Alvast een beetje vooruitlopend op dit grote gebeuren, heeft Maarten Bruin van het team afgelopen weekend deelgenomen aan Ollands Ruigste vanwaar hieronder zijn verslag:

Op 31 maart werd de MTB marathon Ollands Ruigste gehouden. Het is de 3de keer dat deze tour werd georganiseerd en het aantal deelnemers lag dit jaar rond de 800. Zoals de meeste MTB marathons kon gekozen worden tussen 40, 60 of 100 km.

Mijn doel dit jaar is om met het 4 daagse Belgisch Marathon Kampioenschap, welke in mei gehouden wordt in de Ardennen, niet als laatste te finishen. Ollands Ruigste is de eerste test voor de vorm dit seizoen.  De winter hebben we goed door kunnen trainen en Bike Planet had mijn fiets keurig in orde gemaakt. Ik was vroeg en stond vooraan in het start vak. Ik had niks te verliezen en dacht kom, ik ga met de kopgroep mee. Nu is Ollands Ruigste niet één van de grote marathons van Nederland, toch deden er wel een heel aantal snelle bekenden mee. De eerste paar km kon ik bijbenen, maar omdat ik al aanvoelde dat ik dat niet ging volhouden heb ik me af laten zakken naar de tweede groep. De rit slingerde door het Brabants landschap, op de open stukken stond er nog een behoorlijk windje. Het lukte mij om goed mee meekomen en zelfs wat op kop rijden, tot aan de tweede verzorgingsport (55 km). Toch weer te overmoedig geweest de eerste marathon van het jaar? Doseren is niet mijn sterke kant. Iets tempo laten zakken dan maar.

Het parcours is echt fantastisch en de organisatie super. Start finish is droog en warm in een manege. De route is afwisselend bos, onverharde paden, single tracks van lokale MTB  parcours en stukjes fietspad. Ook de laatste kilometers slingerde langs verschillende beekjes en velden. Ik kon weer aanpikken bij een groepje en samen zijn we naar de finish gereden. Uiteindelijk als 55ste van de 225 geëindigd met een tijd van 3:56 uur, een half uur achter de snelste. Ruimte voor verbetering, vooral door niet te hard te starten, maar ik voel mij de hele rit sterk en de vorm is goed. Het beloofd een leuk seizoen te worden.

Maarten Bruin

Cafflano coffee maker – Laurens ten Dam – Bikeplanet Haarlem

Serieus?? Ja gewoon bij Bikeplanet Haarlem natuurlijk!
Compleet voor € 82,50

Laurens Ten Dam heeft het even voor gedaan! Heerlijke koffie maak je onderweg, op vakantie of gewoon thuis met Cafflano Europe!

PS: de lekkerste koffiebonen koop je bij Native Haarlem in de Breestraat.

How a Brompton is made

Take it Easy

Hoe je van langzaam fietsen harder gaat.

The Eagles zongen het veertig jaar geleden al: “Take it easy”. Het is de kern van beginnen met sportfietsen. Natuurlijk, het is begrijpelijk dat je met je nieuwe scheurijzer zo hard mogelijk over het asfalt wil knallen. Best, maar probeer dan het liefst maar 20% van de tijd te ‘knallen’ en de rest van de training rustig te cruisen. Rustig komt neer op een tempo rijden dat je gemakkelijk uren vol kunt houden met een iets verhoogde ademhaling. Let er op dat je vooral niet in ademnood komt, dat je eventueel nog een gesprek zou kunnen voeren. Want als dat er niet meer in zit dan ga je te hard.

Dit rustig fietsen wordt in de trainingsleer ook wel duur één (D1) genoemd. Het wordt door wedstrijd rijders veel gebruikt in de voorbereiding op het seizoen en tijdens hersteltrainingen. Het heeft als doel om je basisconditie op peil te brengen en bepaalde verbrandingstypen te optimaliseren. Als duursporter is deze basisconditie het fundament voor de rest van je sportieve activiteiten. Je kan het zien als de onderkant van een piramide, de top van de piramide kan steeds hoger reiken wanneer de basis breder wordt.

Tijdens het sporten verbruik je energie. Deze energie wordt vrijgemaakt uit suikers en vetten, welke binnenkomen via voeding of opgeslagen zijn in je lichaam. Suikers worden opgeslagen in je spieren en je lever of omgezet in vet, onderhuids of rondom je organen. Afhankelijk van de intensiteit van je belasting bepaalt je lichaam van welke brandstof en van welke verbrandingswijze je gebruikt maakt.

In een rustig tempo fietsen (D1)heeft een aantal gunstige effecten:

– De vetverbranding krijgt prioriteit boven de anderen. Vetverbranding is de meer ideale vorm van verbranden bij duursporten.
– Je wordt er op den duur beter in je vetverbrandingsvermogen aan te spreken tijdens het sporten.
– De energie huishouding in je lichaam wordt steeds efficiënter.
– Het vermogen zuurstof op te nemen en te verwerken wordt geleidelijk verbeterd
– De belasting op spieren en pezen is relatief laag, de slijtage blijft beperkt

Bij fietsen in D1 soigneer je als het ware het logistieke netwerk in je lichaam. De opslagplaatsen en wegen krijgen steeds meer capaciteit, het transportsysteem wordt efficiënter. Omdat je voor een redelijke conditie minimaal drie keer per week  fietst is de relatief lage belasting van spieren en pezen geen overbodige luxe.

Er zijn veel onderzoeken geweest die uitwijzen dat een verhouding van 80% rustig sporten tegen 20% intensiever trainen het meest gunstig is voor en duursporter. En dat niet alleen voor de beginnende sporter, ook de topsporter is bij deze verhoudingen gebaat.

De beginnende sportfietser kan het de eerste maanden dus prima af met alleen maar rustig fietsen. Zorg dat je minimaal drie keer per week langer dan een uur fietst. Zorg dat je nog net aan een gesprek kan voeren. En let er op dat je been tempo lekker hoog ligt, het liefst zo rond de negentig omwentelingen per minuut. Een lekker lichte versnelling op dus.  Verder kan je dan lekker kijken naar de omgeving. Mooie glimlach op en grondig uitademen. Hoezo mindfullness? Je fietst toch al!

Op deze manier fietsen is geweldig prettig en het mooie is dat de beste manier is om uiteindelijk harder te kunnen gaan.

So, Take it Easy.